FB-15 Ergonomische vrachtwagencabine

Zorg dat de cabine van de vrachtwagen in orde is. Bij bestaande wagens gaat het vooral om het onderhoud. Zo kan de stoel door slijtage oncomfortabel of ongezond worden. 
Verder is herhaaldelijke voorlichting van chauffeurs van belang: over het correct instellen van de stoel en stuur, de juiste zithouding, het belang van achterwaarts uitstappen, en hoe te bepalen wanneer de stoel of andere onderdelen aan onderhoud toe zijn. Ook is een werkplekonderzoek van de cabine te overwegen (bijvoorbeeld door ‘Gezond Transport’). 

Bij de aanschaf van nieuwe wagens zouden de volgende aspecten een rol kunnen spelen als het gaat om de arbeidsomstandigheden van de chauffeur:

  • De chauffeursstoel geeft voldoende ondersteuning aan het lichaam van de chauffeurs. Gezien de grote variatie daarin is instelbaarheid op vele punten van belang: zithoogte, zitdiepte, horizontale stoelverplaatsing op rail, (tussen 20 en 33 cm), kanteling zitting en rugleuning (tussen 5 en 10 graden), en hoogte van de bolling in de rugleuning. Een suggestie is een chauffeursstoel met geheugen, die bij gebruik door meerdere chauffeurs de instellingen per chauffeur onthoudt.
  • De vering in de stoel is instelbaar zodat hij goed afgestemd kan worden op het lichaamsgewicht van de chauffeur.
  • Let ook op trilling (dit is een bekend risico).
  • De wagen heeft een automatische versnellingbak, (door het voortdurend schakelen kunnen op den duur chronische schouderklachten ontstaan).
  • Vering: de vooras van de trekker heeft een beperkte druk en passende vering, de achteras van de trekker is voorzien van luchtvering.  
  • De compressor (PTO) kan alleen aangezet worden als de handrem aangetrokken is en de versnellingsbak neutraal staat. En aan de achterzijde van de bulkwagen is een schakelaar aangebracht om de compressor (PTO) in en uit te schakelen.
  • De uitlaat van de wagen is naar boven gericht (zodat de emissie 2,5 meter hoog plaats vindt).
  • Achter de cabine is een traanplaat aangebracht, zodat de chauffeur zonder glijgevaar naar de ladder kan komen.
  • Accessoires die kunnen bijdragen aan de veiligheid zijn:
    • een motor uit de hoogste euroklasse;
    • EBS (electronic brake system);
    • uitklapbare valbeveiliging; 
    • een aircosysteem; 
    • zonnewering;
    • een EHBO-kist en een brandblusser;
    • een goed geïsoleerde blower;
    • elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels;
    • in sterkte regelbare binnenverlichting;
    • een veilige en gemakkelijke opstap;
    • een volledig pakket aan persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals beschermende kleding, gehoorbescherming, handschoenen, stofkapjes, e.d;
    • voor het laden en lossen: een hydraulische laadklep met tweehandbediening, of een kooiaap; 
    • Zie voor uitgebreidere informatie: de van toepassing zijnde onderdelen van de checklist van Gezond Transport. 

​Voor de volledigheid volgen hier ook enkele aandachtspunten die de verkeersveiligheid van de chauffeur betreffen, en de veiligheid van derden. Accessoires die kunnen bijdragen aan de veiligheid zijn: 

  • een achterruit in de cabine, als het gaat om een dagcabine. Bij een slaapcabine is er een camera aan de achterzijde van de cabine geplaatst;
  • een stevige claxon;
  • opvallende achteruitrijdlampen die aangezet kunnen worden vóórdat de wagen achteruit rijdt;
  • een achteruitrijdsignaal (dat uitzetbaar is; het signaal wordt namelijk door meerdere klanten niet op prijs gesteld) en dat bij het starten van de auto automatisch weer aangaat;
  • een camerasysteem dat zicht geeft op de achterzijde van de wagen en op de dode hoek naast de wagen.

Technisch