W-16 Inwerken nieuwe collega's

Een nieuwe of een tijdelijke medewerker erbij. Dan is het belangrijk dat de nieuwe collega zo snel mogelijk op een goede manier mee kan doen, geen fouten maakt en niet voortijdig uitvalt. Een niet goed ingewerkte medewerker geeft immers werkdruk bij de persoon zelf, maar ook bij de collega’s om hem heen.

Inwerken is voor iedere taak anders. Voor een eenvoudige functie is inwerken overzichtelijk; voor een ingewikkeldere functie is meer vereist. Vaak zijn inwerkplannen nodig, in andere gevallen volstaat een meeloopochtend met duidelijke instructies. In ieder geval is het van belang om het inwerken zorgvuldig op te pakken, zodat na een goede start ervaren collega’s steeds minder hoeven bijspringen.

Nog enkele tips:

  • Wijs vaste personen aan die de nieuwkomer ontvangt, wegwijs maakt en begeleidt bijvoorbeeld leidinggevende en/of ervaren medewerker (mentor)
  • Plan in de beginfase bij elke werkdag een moment in om de voortgang te bespreken
  • Zorg dat er bij het inwerken ook voldoende aandacht is voor veilig en gezond werk en werkdruk

Organisatorische maatregel.

Geen gegevens gevonden